RETAIL REDEFINERT

Smartere data forvandler Retail

LYT omdanner nøkkeldata til dypere retailinnsikt der vi integrerer demografi (hvem), psykografi (hva) og geografi (hvor) for å forstå kundebasen bedre.

Denne tilnærmingen lar oss utvikle tilpassede strategier og målrettet markedsføring som treffer kundenes unike preferanser.

Resultatet er økt kundeengasjement og lojalitet - ingrediensene for vekst innen retail!

HVA OG HVORFOR?

Hvorfor er dyp innsikt viktig i retail?

Demografi
Demografi omhandler statistiske data om en befolkning, som alder, kjønn, inntekt, utdanningsnivå, yrke, og sivilstatus.

I retail er disse dataene avgjørende fordi de hjelper bedrifter med å identifisere hvem deres kunder er på et grunnleggende nivå.

For eksempel, en butikk som selger premium barneklær, vil være spesielt interessert i å målrette seg mot unge foreldre med en viss inntekt.
Psykografi
Psykografi tar for seg behov, personlighetstrekk, verdier, holdninger, interesser, og livsstiler.

Denne typen data gir dypere innsikt i hvorfor folk kjøper det de gjør og hvilke behov de faktisk har. Dette er kritisk for å utvikle mer treffende og engasjerende markedsføringsstrategier.

For eksempel, en kunde som verdsetter bærekraft høyt, vil sannsynligvis være mer responsiv overfor en butikk som fremhever øko-vennlige produkter og praksiser.
Geografi
Geografiske data viser hvor folk bor og bruker sin tid. Dette inkluderer ikke bare fysiske adresser men også områder med visse karakteristikker (f.eks., urbane vs. landlige, klima, befolkningstetthet).

Geografi er avgjørende for å forstå hvor potensielle kunder er mest sannsynlig å handle og hvordan man kan tilpasse butikkplasseringer, produkttilbud, og markedsføringskampanjer for å tilpasse seg lokale forhold og preferanser.

Retail betyr å møte behov i markedet

Tredelt segmentering innen retail gir dypere forståelse

Når demografi, psykografi, og geografi kombineres, kan bedrifter skape et detaljert og sammensatt bilde av sine eksisterende og potensielle kunder. Denne tredelte tilnærmingen muliggjør en segmentering som er langt mer finmasket enn tradisjonelle metoder.

For eksempel, en butikk kan identifisere at et segment av deres kundebase består av miljøbevisste unge voksne, i urbane områder med høy inntekt, som verdsetter bærekraftighet og er villige til å betale mer for produkter som reflekterer deres verdier.

Dette innsiktsdrevne fundamentet gjør det mulig for retailere å designe og implementere strategier som er skreddersydd for å møte de spesifikke behovene og preferansene til ulike kundesegmenter, ikke bare basert på hvem de er, men også hva de har lyst på, hvorfor de kjøper og hvor de er mest sannsynlig å gjøre det. Resultatet er mer effektive markedsføringskampanjer, forbedret kundeopplevelse, økt kundelojalitet, og i siste instans, økt salg!

LYT Retail
Produkter vil tilbyr

Dyp forbrukerinnsikt med tredelt segmentering for hvem, hva og hvor er nøkkelen til utformingen av fremtidens retail - vi kaller dette retail redefinert!

Retail segmentering

Vi bistår med dyp retail segmentering for å forstå og identifisere muligheter i din kundeportefølje.

KTI, lojalitetsmåling og scoring

Vi måler og predikerer KTI og lojalitet i tillegg til å måle kundefangst og frafall.

Retail kundereise

Vi leverer dypdykk i dine datakilder og komplett prosjekt for å definere dine kundereiser. Les mer her!

GEO målretting

Å identifisere ulike målgrupper betyr unik mulighet for målretting av markedstiltak.

GEO lokalisering

Hvor mange butikker trenger du, og hvor bør de lokaliseres?

GEO benchmark & best praksis

Objektiv benchmarking av butikker mot faktisk potensial. Identifisering av beste praksis metoder og effekt.

Retail konkurrentanalyse

Vi identifiserer, analyserer og lokaliserer konkurrentene i din bransje.

Retail dataflyt

Vi bidrar med både software og kompetanse innen data governance og dataflyt.

Retail skreddersøm

Vi vet det er varierende behov og våre produkter kan skreddersys behovene i din retailbedrift. Ta kontakt!

fakta, attraktivitet & Lojalitet

Lite slår fakta!

Lojale kunder skapes ikke uten innsats. Det krever å overgå konkurrentene ved å skape positiv verdi. Selv om personlige preferanser spiller en rolle, kan faktorer som nærhet og tilgjengelighet veie tyngre. Derfor er en grundig forståelse av demografi, psykografi og geografi avgjørende for å tiltrekke og beholde lojale kunder.

I detaljhandelen er GEO-målretting, lokalisering og innsikt i kundereisen avgjørende for suksess. Ved å rette markedstiltak mot spesifikke kunder og geografiske områder, samtidig som man har kontroll på konkurrentene, kan man skape en strategi som appellerer til sine målgrupper på en effektiv måte.

LYT Retail tilbyr verktøy som dyp segmentering, lojalitetsmålinger og GEO-målretting for å hjelpe deg med å navigere i detaljhandelslandskapet på en faktabasert måte.

NOE DU LURER PÅ?

Ofte stilte spørsmål

Hvordan implementerer LYT Retail dyp segmentering i praksis?
Hvilke datakilder bruker LYT Retail for å forstå kundereisen?
Hvordan evaluerer LYT Retail effektiviteten av sine verktøy, spesielt for å forutsi KTI og lojalitet?
Hvordan kan innsikt fra geografisk analyse benyttes i et CRM 1-1 program for å skape lojalitet?

HVA GJØR OSS EGENTLIG UNIKE?

Vi tilbyr de spesialiserte løsningene som kreves

Data, Modeller og Erfaring

Vi har gjort dette i 10 år allerede, og vi vet hvilke data og modeller som kreves

Standard Komponenter

Vi utvikler standardiserte komponenter for gjenbruk der det er mulig

Datadrevet Kreativitet

Identifisering av muligheter og tuning av vekstmotorer krever både data og kreative modeller

Tillitsbasert Rådgivning

Våre Rådgivere ønsker å lykkes sammen med deg og ditt team. Tillit skapes av reelle resultater!